Emotionele uitputting- zo kun je voor jezelf en je emoties zorgen

Posted on
emotionele uitputting

Emotionele uitputting. Soms ben je emotioneel helemaal uitgeput. Je weet het niet meer en je voelt het niet meer. Gevolgd door momenten waarop je alles zeer intens voelt en beleeft.

Als je dat herkent, heb ik een paar waardevolle tips voor je om voor jezelf en je emoties te zorgen, maar eerst wil ik de signalen van emotionele uitputting voor je op een rijtje zetten.

Signalen dat je emotioneel uitgeput bent

  • Je bent simpelweg moe. Lichamelijk, mentaal, emotioneel. Alles voelt zwaar aan.
  • Het lukt niet goed om in slaap te vallen. Vaak doordat je een soort knoop in je maag voelt.
  • Soms voel je je leeg. De dingen die je iets zouden moeten doen, doen je niet zoveel meer.
  • Andere momenten word je overvallen door super intense emoties, zelfs als er geen aanleiding toe is.
  • Je bent sneller geprikkeld en verdrietig
  • Allerlei pijnlijke herinneringen schieten regelmatig voorbij in je hoofd.
  • Je hebt geen ruimte voor de verhalen, emoties en ervaringen van anderen.
  • Je kunt niet goed nadenken, want je gevoelens overstemmen hetgeen waarover je probeert na te denken.

Leestip: zo herken je dat je innerlijk kind je aandacht vraagt

Zo kun je voor jezelf en je emoties zorgen bij emotionele uitputting

Dit zijn een paar simpele, maar hele effectieve manieren om voor jezelf en je emoties te zorgen als je emotioneel helemaal klaar bent.

Haal adem

Mediteren is in deze situaties vaak niet echt te doen en dat is helemaal oké. Vaak helpt het in dit soort situaties namelijk veel beter wanneer je alleen maar adem hoeft te halen.
Vooral op de momenten dat je net iets gedaan hebt of terug komt van je werk, is dit heel erg belangrijk.

Je hoeft alleen maar te gaan zitten en adem te halen. Rustig en naar je buik. Meer niet. Dat is al meer dan genoeg. Je hoeft alleen maar te zijn en alles wat je voelt en denkt mag er ook gewoon zijn.

Probeer dit iedere keer wel minstens 5 minuten vol te houden.

Maak tijd voor je emoties

De oorzaak van je emotionele uitputting zijn emoties die niet verwerkt zijn.
Deze emoties kunnen voortkomen uit een recente zeer intense ervaring.
Ze kunnen voortkomen uit het verleden wat je tot nu toe altijd geparkeerd hebt.
Maar het kan ook gaan om een opeenstapeling van emoties uit verschillende ervaringen door heel je leven heen.

Deze emoties vragen je aandacht, ze vragen om geuit te worden, zodat alles in je systeem weer door kan stromen.

Het allerbeste wat je voor jezelf kunt doen is dan ook tijd maken voor deze emoties.
Ik raad in deze situaties meestal niet gelijk aan om te gaan schrijven.
Het is veel fijner om te gaan tekenen. Kleurplaten voor volwassenen bijvoorbeeld.
Zo hoef je niet direct de confrontatie met je emoties aan te gaan, maar kun je ze wel langzaam een plekje geven.
De kleuren die je gebruikt helpen je namelijk om je gevoel te laten stromen en een uiting te geven aan wat je voelt.

Het is dus ook helemaal oké om eerst vooral sombere dingen te tekenen.
Probeer dit echter wel af te wisselen met kleurrijke tekeningen zodra het een beetje kan.
Daardoor train je namelijk je hersenen weer om te schakelen naar een fijnere mindset.

Gebruik hulpmiddelen

Er is echt niks, maar dan ook niks, mis met het gebruik van hulpmiddelen als je het nodig hebt.
Het is daarom op de eerste plaats ook fijn om even met je huisarts te praten over wat je nu voelt. Alleen die erkenning zo aan jezelf geven doet al zoveel goeds.

Ook een kruidengeneeskundige kan in dit soort situaties veel voor je doen. Een rustgevende thee kan bijvoorbeeld al zo fijn zijn.
Kamillethee is bijvoorbeeld heel erg fijn om elke dag een kopje van te drinken in dit soort fases.
Zelf vermijd ik wel thee waar valeriaan inzit. Dat heeft namelijk vaak een zeer intense werking wat niet altijd goed voor je is.

En als je meer van de spirituele hulpmiddelen houdt, kun je misschien kijken naar edelstenen die je kunnen helpen.
Zo is rhodoniet een hele fijne edelsteen als het gaat over emoties.
Deze steen zit dan ook in de emotionele healing set van mij.

 

4 Comments

  1. Ania says:

    Super behulpzaam artikel!
    Bedankt!

    1. Scarlet says:

      Graag gedaan. 🙂

  2. Patricia says:

    Wat leuk allemaal dat wij dat kunnen doen ,ik kleur graag mandala’s en teken ook heel graag bloemen ,zelf heb ik 9 bloemenkaarten ontworpen met een boodschap op en de bijpassende steen ,waar ik best trots op ben zoals mijn kindje

    1. Scarlet says:

      Wat super leuk!

Leave a comment

Your email address will not be published.