Hooggevoeligheid en voeding

Posted on
hooggevoeligheid en voeding

Hooggevoeligheid en voeding. Als hooggevoelige mensen zijn we vaak heel erg gericht op ons gevoel en ook op onze gedachtes, maar we mogen ons lichaam niet overslaan.
Daarmee bedoel ik niet dat je alleen maar mindful naar je lichaam te luisteren, maar juist dat je ook moet letten op wat je eet.
Juist omdat je hooggevoelig bent, reageert je lichaam extra heftig op wat je in je mond stopt. Dat is ook gelijk de reden dat zoveel hsp’ers last hebben van voedselallergieën zoals glutenallergie of koemelkallergie.
Dat is ook de reden dat onze darmen vaak zo gevoelig zijn en we spanning zo heftig in onze maag ervaren.
Door niet de juiste voeding tot je te nemen, breng je jouw lichaam uit balans. De zwakke plekken die daardoor ontstaan zijn de plekken waar stress en spanning zich uiten. Dat zijn de plekken waar gemakkelijk blokkades ontstaan.

Hooggevoeligheid en voeding: wat is gezonde voeding voor hooggevoelige personen?

Dat is voeding zonder verpakking. Dat is voeding zonder toevoegingen en zonder reclame. Voeding waar haast niks tot helemaal niks mee gedaan is.

Zie jij wel eens een bordje bij de appels in de supermarkt staan met daarop: ‘extra vitamines toegevoegd’? Ik ook niet. Hooguit dat ze een bijzondere lekkere smaak hebben, maar daar houdt het op.
Wij hebben een pure energie met meestal een hogere trilling. Ons lichaam houdt daarom ook van zo puur mogelijk eten.

Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat we gevarieerd eten. We moeten eigenlijk van alles wat binnen krijgen elke week. Vis, vlees, fruit, groentes en af en toe wat lekkers mag ook (als je daarvan houdt).
Het gaat er niet om dat je jezelf dingen volledig ontneemt, een patatje mag echt wel, maar doe het met mate. Luister dan naar je lichaam of het oké is.

Als je lichaam weer in balans is, kan het namelijk best wel eens wat ongezonde vetten en suikers verwerken zonder te veel problemen. Alleen gaat het om niet te veel en niet op momenten waarop het niet goed voelt.

Hooggevoeligheid en voeding: vitamines en mineralen

Dan hebben we nog maar met een ding rekening te houden en dat is de hoeveelheid vitamines en mineralen die we binnenkrijgen. Hsp’ers reageren extra heftig op tekorten. Je kunt daarom zo verschrikkelijk moe worden van een tekort aan B12 of ijzer.

Daarom is het belangrijk dat je altijd in de gaten houdt hoe je je lichamelijk voelt en of je denkt dat je misschien aanvullende supplementen nodig hebt.
Het zou namelijk zonde zijn als een van de grootste redenen dat jij niet lekker in je vel zit een vitamine tekort is.

Het enige wat dan nog lastig is, is uit te vinden wat voor jou werkt. De meeste mensen nemen vitamines het makkelijkste op in hun lichaam als ze het binnenkrijgen in de vorm van druppels of drankjes.
Misschien heb jij al genoeg aan elke dag een smoothie van vers fruit?
Voel en doe wat goed voor je is, zorg goed voor je lichaam en je zult merken dat je dan een stuk lekkerder in je flow komt te zitten.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.