Ben jij langdurig overprikkeld? Hier herken je het aan

Posted on
langdurig overprikkeld

Als je sensitief aangelegd bent, is het helemaal niet vreemd als je fases kent waarin je langdurig overprikkeld bent. Het is namelijk helemaal niet zo moeilijk om overprikkeld te raken en en als je eenmaal overprikkeld bent, kan het een behoorlijke uitdaging zijn om je rust weer te vinden.

Wat is langdurige overprikkeling?

Langdurige overprikkeling is een staat van zijn, waarbij je weken, maanden of zelfs jaren meer prikkels binnenkrijgt dan je kunt verwerken.
Je energiepotjes zijn hierdoor continu leeg.
En iedere keer dat je je potje iets aangevuld lijkt te hebben, gebeurd er iets waardoor je al je energie weer moet verbruiken.

Zo raak je langdurig overprikkeld

Vaak begint dit in fase waarin je tijdelijk net iets te veel op je bordje hebt liggen.
Je moet even je grenzen verleggen en doorzetten.
Dat is op zich geen probleem.
Het probleem ontstaat wanneer je na die fase geen kans krijgt om je energiepotjes te vullen en bij te komen.

Vaak komt dit omdat je tegen jezelf zegt dat het wel gaat. Je kunt nog wel doorgaan en er zijn nog genoeg dingen die ook je aandacht vragen.
Rusten komt later wel.
Zo wordt het moment van rusten en opladen steeds verder vooruit geschoven.

Dat kleine beetje rust is bij lange na niet genoeg

Dan komt er ineens een moment vrij waarop je kunt uitrusten en die pak je dan.
Het is niet vreemd als je dan pas voelt hoe moe je bent of je zelfs grieperig voelt.
Alle spanning komt er dan uit.

Meestal kom je dan ook tot de conclusie dat het zo niet langer gaat. Je hebt helemaal geen zin meer om zo door te gaan.
Tegelijkertijd valt het heel vies tegen dat dit rust momentje niet genoeg is. Je neemt nu toch je rust? Dat zou meer dan genoeg moeten zijn.
Je ziet meestal ook niet hoever je je energie op hebt gebruikt en hoever je over je grenzen heen bent gegaan.

Vervolgens ga je weer door, je moet door.
In je dagelijkse leven gebeuren daarbij allerlei kleine en grote dingen die je stress geven. Overal komen prikkels vandaan.
Je potje is dan wel iets gevuld, maar zo verbruik je snel al meer dan erbij gekomen is.
Al snel ben je weer op je reserves aan het teren.

Dat patroon kan zich behoorlijk lang herhalen.
Je haalt veel energie uit je potje, je vult het een klein beetje aan om er vervolgens nog meer uit te halen dan je erbij hebt kunnen doen.
Vervolgens ben je langdurig overprikkeld.

Leestip: de cirkel van overprikkeling

Hoe herken je dat je last hebt van langdurige overprikkeling?

Er zijn een aantal dingen die kenmerkend zijn voor een staat van langdurige overprikkeling. Dit zijn ze:

  • Je neemt je rust niet en gaat vaak door, want het gaat toch wel.
  • Als je je rust neemt zit je mentaal volledig in de weerstand tegen alles
  • Als je je rust neemt voel je je lichamelijk heel erg moe en/of niet lekker
  • Je vindt haast niks echt leuk meer, zelfs al weet je dat je bepaalde dingen wel leuk zou ‘moeten’ vinden
  • Je hebt het gevoel dat je op veel vlakken tekort schiet. Alsof wat je echt in je hebt er niet uit komt.

Wat kun je eraan doen?

In de basis heb je twee dingen nodig: rust (om op te laden) en positieve prikkels.
Je zult waarschijnlijk merken dat rustig zitten eigenlijk niet fijn meer voelt.
Het kan zelfs voelen alsof je een rijdende auto ineens uitzet. Je systeem is gewend om door te gaan en jij probeert alles uit te zetten.
Dat is waarom alleen je rust nemen vaak niet genoeg is.
Je hebt nog steeds prikkels en bezigheid nodig, maar een andere vorm van prikkels.

Wat vooral helpend is, is de dingen doen waarvan je weet dat je ze normaal leuk zou vinden.
Het voelt misschien helemaal niet zo fijn om ze te doen. Alsof er een disconnectie is tussen wat je doet en hoe je je voelt, maar dat is oké.
Dat gevoel mag er helemaal zijn.
Wat je hiermee doet is in plaats van de auto uitzetten, de auto een kant op sturen die veel beter bij je past.
Je bent alleen al zolang ‘de verkeerde’ kant op gereden, dat de weg terug heel vreemd voelt.

Die rust heb je echter ook nog steeds nodig, ook al voelt deze dus heel onwennig.
Alleen helpt het niet om jezelf te dwingen om die rust op een bepaalde manier of gedurende een bepaalde tijd te nemen.
Begin bijvoorbeeld met elke week 3 keer 15 minuten voor jezelf in te plannen en bouw dat uit.
Zo rem je je auto rustig af in plaats van hem in een keer uit te zetten.

In dit artikel over de cirkel van overprikkeling doorbreken, vind je meer tips.

 

  • Delen

0 Reacties

Reageren

Je emailadres is niet zichtbaar voor anderen