Omgaan met machteloosheid

Posted on
machteloosheid

Hoe kun je omgaan met machteloosheid? Een bevredigend antwoord op deze vraag vinden kan best lastig zijn. Machteloosheid is tenslotte een gevoel wat voortkomt uit echt niks kunnen doen, terwijl je dat wel wilt. Je voelt dit als er dingen buiten je macht om gebeuren, dingen die jou raken.

Het is ook niet gek dat hierdoor je hele systeem in de weerstand schiet.
De opties die namelijk nog wel hebt, voelen helemaal niet goed. Je wilt iets doen aan die belangrijke dingen en andere dingen voelen daardoor toch snel zinloos.
En je gedachten gaan ook nog eens in cirkels. Piekeren gaat heel vaak samen met dit gevoel.
En dat alles leidt meestal ook naar frustratie.
Hierdoor komt alles vast te zitten en is het heel lastig om nog vooruit te komen.

Maar wat kun je dan wel doen om jezelf in ieder geval weer iets beter te voelen?

Een uitlaatklep

Een gezonde uitlaatklep hebben voor je gevoel is heel belangrijk.
Je voelt je namelijk terecht machteloos, moe en gefrustreerd.
Wat niet helpt is daar weer tegen vechten en jezelf pushen om dit niet te voelen.

Deze gevoelens mogen een plekje krijgen, zodat er weer ruimte in jezelf ontstaat om verder te kunnen.
De eerste stap is dus iets zoeken waarin je je gevoel kwijt kunt.
Dat kan tekenen zijn, schrijven, maar ook sporten is bij deze gevoelens een goede uitlaatklep.

Machteloosheid en je focussen op wat je wel kunt

Je hele systeem wil iets doen aan die dingen die je het machteloze gevoel veroorzaken, maar dit is niet mogelijk.
Het is daardoor best een lastige, maar ook een hele belangrijke stap om je aandacht te brengen naar wat je wél kunt en waar je wél controle over hebt.

  • Je kunt de oorlog niet stoppen, maar je kunt wel dingen doen om de mensen in nood te steunen.
  • Je kunt pijn niet voorkomen, maar je kunt wel dingen doen om het te helen en er ook goede dingen te laten zijn.

Dit voelt vaak als niet genoeg, maar het is zo belangrijk om te oefenen te waarderen wat je wel kunt en doet.
Oefen met tegen jezelf te zeggen dat je dit wel kunt doen en goed gedaan hebt.
Probeer het gevoel dat dat goed voelt er ook te laten zijn.
Dit mag er zijn, naast het gevoel dat het nog niet genoeg is.

Je kunt je ogen namelijk niet sluiten voor wat pijn doet, maar dat er pijn is, wil niet zeggen dat er daarnaast ook geen liefde kan zijn.
Probeer dus beide te zien.

Voel waarvoor jij je in wilt zetten

Als dit niet genoeg is, is het heel fijn om te onderzoeken wat je hiermee gaat doen.
Hoe ga jij deze onmacht gebruiken om er iets goeds mee te doen voor jezelf en/of voor de wereld?

Een slachtoffer van verkrachting kan zich enorm machteloos voelen.
Als het goed voelt kan deze overlever ervoor kiezen om zich in te zetten voor andere overwinnaars van deze ervaring.
Dat geeft kracht naast de machteloosheid en geeft ook een boost aan je eigenwaarden.

Machteloosheid ondermijnd je vaak wanneer je het weg probeert te duwen en je ogen ervoor sluit.
Dan lijkt het even te gaan rusten in jezelf, maar als er weer iets gebeurd, komt het nog krachtiger terug.
Daarom is dit stukje controle terugpakken zo belangrijk.

 

2 Comments

  1. Jannie says:

    Dank je wel voor deze uitleg over machteloosheid. Jij weet het in alle eenvoud
    weer zo goed te raken.

    1. Scarlet says:

      Dankjewel voor je lieve woorden mooi mens en heel erg graag gedaan.

Leave a comment

Your email address will not be published.