Positief denken is goed, maar niet altijd

Posted on
positief denken

Er wordt al jaren heel veel gezegd en geschreven over positief denken en positief in het leven staan. Er is zelfs een vorm van psychologie die daarover gaat: positieve psychologie. Dat is niet voor niks, want er is al meerdere keren uitgewezen dan positief zijn goed is voor ons mentale welzijn en zelfs doorwerkt op onze hersenen.

Elke gedachte doet iets met je brein

Elke gedachte doet iets in je hersenen. Elke gedachte zorgt ervoor dat er bepaalde stoffen zoals hormonen worden aangemaakt.
Zo zorgen positieve gedachtes er bijvoorbeeld voor dat serotonine wordt aangemaakt. Deze neurotransmitter (communicatiestofje van der hersenen) zorgt, naast andere stofjes, ervoor dat je je rustig, tevreden en gelukkig voelt. Het helpt je emotioneel meer stabiel te zijn en je beter te focussen.

En dit is slechts één voorbeeld van de fijne effecten van positief denken.

De effecten van positief denken

Uiteindelijk zorgt positief denken ervoor dat je:

  • creatiever wordt
  • makkelijker oplossingen kunt verzinnen
  • je beter kunt concentreren
  • informatie beter kunt verwerken
  • je lekkerder voelt
  • makkelijker met stress om kunt gaan
  • meer rust ervaart

Dus we kunnen met zekerheid zeggen dat positief denken zeer gezond is voor je mentale welzijn.

Altijd positief denken is niet goed

Maar positief zijn en denken is zeker niet altijd gezond. Simpelweg omdat het leven niet altijd leuk is.
Het leven is niet altijd positief.

Je kunt niet direct positief zijn als iets niet leuk is

Het is niet gezond om maar positief tegen jezelf te gaan zitten praten als je je echt rot voelt.
Het is wel grappig om een keer te proberen, want je zult merken dat het niet eens werkt. Je gelooft je positieve gedachtes niet eens en raakt er alleen maar gefrustreerd van.
Daardoor kun je weer het gevoel krijgen dat jij iets niet goed doet, dat er iets mis is met jou.
Geloof me, dat is echt niet zo.

Het is wel mogelijk om jezelf naar (gezonde) positieve gedachtes toewerken, maar er zitten eerst een paar stappen tussen:

  • Je mag eerst ruimte maken om je emoties te uiten te verwerken. Je mag de tijd nemen om alles een plekje te geven.
  • Daarna is het fijn om te kijken wat de situatie nu echt is.
  • Vanuit daar kun je dingen relativeren en het vanaf een afstand bekijken
  • En dan pas kun je kijken of je er iets positiefs uit kunt halen, zonder de vervelende realiteit te bagatelliseren.
    (Misschien heb je er iets van geleerd, ben je gegroeid of er wijzer door geworden of kun je er anderen mee helpen.)

Het werkt niet om positief te denken over dingen die niet goed voor je zijn

Het is ook niet gezond om positief te denken over dingen die slecht voor je zijn.
Als jij bijvoorbeeld zwaar overgewicht hebt, dan hoeft dat niet te betekenen dat je minder waard bent.
Je bent nog steeds een waardevol, mooi en lief mens.
Maar je gewicht is niet iets positiefs, wanneer het eigenlijk ongezond is en je eronder lijdt.
Dus nee, het zegt niks over je waarde of eigenwaarde, maar positief is wat anders.

Zo is het ook niet goed om maar positief te blijven denken over je partner, terwijl deze je ondertussen mishandelt.

Het is niet mogelijk om altijd positief te denken

En dan komen we op het laatste punt.
Het is ontzettend vermoeiend om alleen maar positief te zijn, te denken en je te omringen met positiviteit.
Je raakt er enorm overprikkeld van.
Simpelweg omdat het niet de realiteit is en dat weet en voel je ergens.

Het gaat dus eigenlijk om realistisch positief zijn

Dus positief denken is zeker goed voor je, maar houdt het realistisch. Gebruik je gezonde verstand.
Wanneer iets niet goed is, brei het dan niet goed.
Stap niet over je emoties heen en geef jezelf te tijd om dingen te verwerken.
Voel intuïtief of iets echt goed voor je is.

En als je dan positief wilt denken, kan dat je heel veel geven.

 

  • Share

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.