signalen dat je overspannen begint te raken

Posted on
signalen van overspannen zijn

Niemand wil graag overspannen zijn. De vermoeidheid en futloosheid die je dan voelt, is voor niemand leuk. Sterker nog, de meeste mensen ergeren zich groen en geel aan zichzelf als je in een burn-out zitten. Het is frustrerend. Je hebt niet eens de puf om normaal drinken in te schenken voor jezelf, laat staan om een dagje normaal te werken. Je voelt je zo nutteloos. Vaak begin je er dan ook aan te twijfelen of je niet gewoon een aansteller bent.

Het allerergste is nog wel dat je jezelf kwijt bent voor je gevoel. Alles wat normaal was en wat je gewoon deed, lukt niet. Je doorzetting en kracht zijn weg. Je bent somberder en voelt je niet lekker. Veel dingen zijn ineens te veel en de mensen waar je altijd mee omging kunnen je ineens irriteren.

Overspannen zijn heeft ook goede kanten

Natuurlijk heeft overspannen zijn ook zijn mooie kanten. Je leert ineens je grenzen heel goed kennen en je leert ook wat je werkelijk leuk vindt en wat niet. Je leert goed voor jezelf te zorgen en ook dankbaar te zijn voor de kleine dingen.

Maar dan nog kom je liever niet in een burn-out terecht, daarom is voorkomen beter dan genezen.
Als je jezelf dan ook in de onderstaande signalen herkent, is het heel belangrijk om beter voor jezef

Signalen dat je overspannen begint te raken

  1. Je valt moeilijk in slaap
  2. Je slaap slecht door
  3. Moe zijn zodra je wakker wordt
  4. Je kunt je lastig concentreren
  5. Je bent snel geprikkeld
  6. Het voelt alsof je een soort wolk in je hoofd hebt
  7. Je bent lusteloos en hebt niet zoveel zin om dingen te doen
  8. Je blijft maar piekeren en malen in je hoofd
  9. Een onrustig gevoel houd je de hele tijd bezig
  10. Je maag en darmen zijn ineens veel gevoeliger
  11. Je hebt geen behoefte aan mensen om je heen, terwijl je dat eerst wel leuk vond
  12. Veranderingen maken je van slag
  13. Je hebt last van hoofdpijn en spierpijn

Het allerbelangrijkste als je jezelf in deze signalen herkent is dat je hulp gaat zoeken. Laat jezelf eerst checken door de huisarts, want er kan ook een vitamine tekort meespelen.
Daarnaast is het fijn om eerst uit te sluiten of je ook niet hooggevoelig bent.

Probeer jezelf wat rust te gunnen en geef ook bij je omgeving goed je grenzen aan. Dan kun je even opladen en ontladen en hoef je niet in een volledige burn-out terecht te komen.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.