3 Tips om dieper in contact te komen met jezelf en jezelf te leren kennen

Posted on
dieper in contact komen met jezelf tips

Dieper in contact komen met jezelf kan soms echt een uitdaging zijn, want waar begin je? Deze 3 tips helpen je verder, waar je ook staat in je proces.

Het is vooral fijn om te beginnen met te voelen wat je voelt.
Je hoeft dat niet te veranderen of zelfs te verklaren.
Je hoeft het niet te analyseren, maar het gewoon te ervaren.

Dat kan soms heel ‘vreemd’ zijn, want vaak zijn we ons helemaal niet bewust van wat we voelen.
Soms blijkt dan ineens dat je minder lekker in je vel zat dan je dacht.
En soms komt je er ineens achter dat het beter met jezelf gaat dan je verwacht had.

Je gaat zo ook nog beter herkennen wie en welke situaties je fijn vindt.
En wat toch eigenlijk niet, waardoor je veel beter keuzes kunt maken waar je gelukkig van wordt.

Dieper in contact komen met jezelf: 3 tips

1. Stel jezelf vragen

Dieper in contact komen met jezelf draait om meer dan alleen voelen. Het gaat ook voor een groot deel om jezelf leren kennen en jezelf erkennen.
Een hele fijne en effectieve manier om dit te doen is jezelf gerichte vragen stellen.
Dat kun je doen door ze op te schrijven en de antwoorden eronder uit te schrijven, maar je kunt het ook in gedachten doen terwijl je in de auto naar je werk zit of als je de was aan het doen bent.

Je kunt jezelf natuurlijk heel veel verschillende vragen stellen. Dit vind ik zelf de fijnste:

  • Hoe gaat het met mij vandaag?
  • Wat kan ik voor mezelf doen op dit moment?
  • Wat houdt me bezig?
  • Waar ben ik blij mee?
  • Wat zit me dwars?
  • Waar heb ik behoefte aan?

2. Herken het wanneer je oordeelt over jezelf en haal de lading er vanaf

Het komt niet altijd uit om verdrietig te zijn. Het is vaak niet handig om geïrriteerd te zijn.
Daarom hebben we onszelf vaak aangeleerd om tegen onszelf te zeggen: “nu niet verdrietig zijn, kom op” of iets anders in die richting.
Soms zijn dat zelfs hardere dingen als “stel je niet zo aan”.

Hierdoor ga je je emoties steeds meer wegstoppen.
Tot op een zekere hoogte is hier niks mis mee, want je hebt je dingen te doen.
Maar dit kan ook te ver gaan, met als gevolg dat je niet meer goed weet wat je voelt en maar gewoon mee gaat met de sleur.
Dan voel je je niet fijn meer, maar weet je ook niet meer wat er echt is.
Of je wordt juist overspoelt met emoties en heb er geen grip meer op.

Daarom is kan het fijn zijn om rustig op te letten hoe je tegen jezelf ‘praat’ in je hoofd.
Je kunt deze gedachten ook triggeren om het makkelijker voor jezelf te maken. Dit kun je doen door een film te kijken die emoties oproept.
Wat zeg je tegen jezelf als je meehuilt met een verdrietige scene?

Door hier meer op te letten en als je jezelf ‘betrapt’, je gedachten naar iets lievers om te buigen, zul je jezelf steeds beter leren kennen.

Leestip: emotionele uitputting: zo kun je voor je emoties zorgen

3. Mediteer zonder begeleiding

Begeleide meditaties zijn super! Maar soms helpen ze je niet altijd om beter in contact te komen met jezelf.
Ze leiden je namelijk naar een bepaald doel, maar misschien ben jij (onbewust) wel met hele andere dingen bezig.
Daarom kan het heel fijn zijn om dieper in contact te komen met jezelf door rustig te gaan zitten en te zijn.
Dat mag natuurlijk wel met meditatiemuziek op de achtergrond.

Neem jezelf waar, meer niet.
Laat maar komen wat er in je opkomt, gewoon zoals het is.
Je hoeft er ook niks mee te doen, wat heel ‘saai’ of ‘vreemd’ kan voelen.

Het gaat er namelijk om dat je alleen jezelf waarneemt, jezelf leert kennen.
Je hoeft jezelf niet te veranderen.

Leestip: hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit

 

1 Comments

  1. Joke says:

    Yep ….helemaal geweldig deze 3.. Ik weet nog een 4e : voel jezelf geen s.o. er zijn slechts lessen te leren

Leave a comment

Your email address will not be published.