snel tot rust komen als je overprikkeld bent

Posted on
tot rust komen als je overprikkeld bent

Tot rust komen als je overprikkeld bent, kan vrij lastig zijn. Op het moment dat je het allemaal te veel is geworden, gaan je emoties namelijk met je op de loop. Je weet vaak eigenlijk niet eens meer wat je echt voelt en raakt in de war. Het komt even allemaal te heftig binnen en je wilt je dan ook terugtrekken. Helaas kan dat niet altijd.

Je kunt niet zomaar weglopen uit een vergadering en als je met je vriendinnen aan het shoppen bent, kun je niet zomaar alleen terug naar huis. Wat doe je dan? Hoe zorg je ervoor dat je weer snel tot rust komt en er niet in blijft hangen?

Snel tot rust komen als je overprikkeld bent

Het allerbelangrijkste is dat je eerst je gevoel erkent. Stop even en ga even zitten, dat kan zelfs in de stad. Probeer niet direct te achterhalen wat je voelt, daar is het allemaal al iets te ver voor, maar accepteer dat je nu even last hebt van je sensitiviteit. Stop met vechten tegen je gevoel en neem er juist afstand van. Het is nu even zo, hoe vervelend dit ook is.
Dat haalt de druk van de ketel en het grootste gedeelte van het vervelende gevoel zal wegzakken.

Maak contact met de aarde

Maak vervolgens contact met de grond. Breng je focus naar je voeten en duw ze echt de grond in. Als het even kan, kun je je benen ook afstrijken. Met een lichte druk strijk je dan je benen af van boven naar beneden, waarbij je je voeten ook nog even de grond in drukt.

Maak direct je ademhaling weer wat dieper. Niet op een meditatieve manier, maar gewoon iets minder hoog. Maak je ademhaling iets langzamer, zodat je systeem weer tot rust begint te komen.

Maak contact met jezelf

Voel je lichaam weer even en visualiseer hoe jij eruit ziet als je in een spiegel kijkt. Dit ben jij en jij mag je goed voelen.

Als dat niet helemaal je ding is, omdat je nog wat onzeker over jezelf bent, dan kun je ook terugdenken aan een leuke herinnering. Een moment waarop je helemaal lekker jezelf was en genoot.

Check weer in in het hier en nu

Breng je focus weer terug naar waar je nu bent en wat er om je heen gebeurt. Waarschijnlijk ben je maar een paar minuten ‘afwezig’ geweest en is dat bij de meeste mensen niet eens opgevallen. Je zult merken dat het nu rustiger is in jezelf. Je hebt misschien nog even de tijd nodig om te landen, maar dat is niet erg.

 

Tot rust komen als je overprikkeld bent, hoe doe jij dat? Heb jij nog fijne tips die je met je mede hsp’ers wil delen?

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.