De snelle oplossing bij een Burn-out

geplaatst op
de snelle oplossing bij een burn-out

De snelle oplossing bij een burn-out? Die is er niet ;-). Wees gerust, we gaan uiteraard wel ergens op uit komen, zo snel en praktisch mogelijk. Het is alleen vaak zo, dat wanneer je in een burn-out terecht komt, of dreigt te komen, dat je dan hoogst waarschijnlijk nog op dezelfde manier denkt en handelt. De kans is dus groot dat je een ‘Quick fix’ zoekt, zodat je snel weer verder kunt met je drukke leven. Een burn-out is natuurlijk sowieso iets voor watjes en dus niet echt wat jij kunt hebben toch?!

De snelle oplossing bij een burn-out is vaak niet zo handig

Maar, als je te snel weer verder gaat, zonder de oorzaak te hebben aangepakt, is de kans groot dat je terugval ondervindt en een verergering van je oorspronkelijke klachten. Niet echt een aanrader dus.

Een burn-out zit ‘m vaak niet alleen in het te hard werken, maar ook vooral in jou zelf. Het gedrag vanuit je blokkades door onverwerkte emoties of trauma’s en/of niet helpende overtuigingen. Overtuigingen die in je onderbewuste zijn opgeslagen als waarheden.
Gras is groen, ik ben niet goed genoeg, onvoorwaardelijke liefde ben ik niet waard etc.
Dat kan dan weer zorgen voor een grote bewijsdrang of te groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je gaat op zoek naar die erkenning of dat complimentje en je hebt jezelf aangeleerd daarbij alle signalen van je lichaam te negeren.
Daardoor kun je sneller geneigd zijn om over je eigen grenzen te gaan en raak je dus sneller uit balans.
Daarmee raakt je hele hormoonhuishouding uit balans. Dit heeft dan onder andere weer effect op je immuunsysteem, spijsvertering, slaapritme, humeur, energie, concentratie, verdragen van prikkels etc etc. nou ja, op alles eigenlijk.

Je lichaam heeft dus echt wel even nodig om te herstellen! Maar dan komt de grootste uitdaging; het zoeken naar de oorzaak in jou, waardoor heeft dit kunnen gebeuren. Zodat je weet, wat je kunt gaan helen in je zelf en/of veranderen in je leven. Waarom ga je structureel over je eigen grenzen? Wat kost meer energie dan het je geeft?

Een cadeau in een beroerde verpakking

Maar:
DANKZIJ deze burn-out; dit prachtige cadeau in een hele beroerde verpakking (laten we eerlijk zijn), mag je dit proces nu stoppen. Je word uitgenodigd om meer van je zelf te leren houden en lief voor je zelf zijn. je zelf serieus te nemen. Je ruimte in te nemen. Laat die ballen maar even lekker vallen. Je zal zien dat er vanzelf iemand komt die ze oppakt. Jij hebt voorlopig even je handen vol aan je zelf.

Je hebt het heel druk de komende tijd. Druk met niks! Voor jouw gevoel dan. Na het eerste uitrusten en eerste stukje fysieke herstel, komt een stukje acceptatie. Super fijn als je door gaat krijgen wat je eigenlijk allemaal voelt. Ze kunnen best nuttig zijn ook, die emoties. Prachtige ingebouwde richtingaanwijzers. Als bonus merk je dat je minder weg hoeft te lopen van, of te vechten tegen, je emoties. Je hoeft dus ook geen ballen meer onderwater te duwen de hele tijd, uit angst dat ze boven zullen komen. Dat scheelt een hoop energie! Bovendien, als ze er gewoon mogen zijn, dan zijn ze eigenlijk ook zo weer weg. Primaire emoties duren nog geen halve minuut.
Dat stuk van jou, mag er dan ook gewoon zijn. Zeker als je HSP ( hoog sensitief ) bent, zal dit een groot verschil gaan maken in je leven. Het is ineens een extra tool, een talent! In plaats van een last.

De verschillende B’s

Tools inzetten

Sowieso hebben wij mensen 5 soorten emoties. Ook wel de 5B’s genoemd. Boos, Bedroefd, Beschaamd, Bang en Blij. We hebben ze allemaal en als we de eerste vier zo veel mogelijk wegstoppen, zul je de laatste ook minimaal ervaren. Dus daar is dikke winst te behalen. Er zijn allerlei praktische manieren om je te helpen bij het verkrijgen van inzicht in je emoties.
Ga bijvoorbeeld schrijven voor jezelf. Houd een dagboek bij. Stel je zelf daarin nuttige vragen.
Wat voel ik nu eigenlijk??
Wat of wie kost en geeft mij energie??
Wat wil ik anders in mijn leven?

Dan nog twee extra B’s; Bewegen en Buitenlucht. Deze kun je super met elkaar combineren in wandelen. Wandelen?! Heb ik toch geen tijd voor, hoor ik je denken. Ik ben druk. Oké dan kun je beginnen met een wandeling terwijl je een inspirerende podcast luistert. Met inspiratie voor het leven zoals je het zou gaan willen leiden bijvoorbeeld. Op die manier ben je dubbel functioneel bezig. Als je ‘relax- spier ’ een beetje beter is getraind, kun je starten met wandelen in stilte. Je zult merken dat het je helpt om te ontladen en nieuwe energie op te doen. Ook helpt de beweging om je de processen en de energie ( e-motion) in je lichaam weer te laten stromen.

Het goede nieuws is dus;

Dat je juist een heel krachtig en gedreven persoon bent! Je hebt immers altijd veel op wilskracht gedaan
en dat dat nu dus niet meer hoeft.
Dat het leven na de burn-out vaak een stuk mooier en gezonder is dan er voor.
Van die vervelende blokkerende issues kan jij nu af komen, zodat je je uiteindelijk echt vrij kunt voelen.
Als jij weer in balans komt, zal je lichaam zichzelf ook gaan herstellen.

Ik wens jou alvast heel veel plezier, liefde, gezondheid en geluk in het nieuwe deel van je leven.

Liefs,
Marian

 

2 Reacties

  1. Jolanda says:

    Heel herkenbaar en zo waar! Mooi geschreven Marian.

  2. Marian says:

    Dank je wel Jolanda. Wat knap dat je het traject hebt doorlopen en nu dus hopelijk hoofd, hart en onderbuik hebt kunnen verbinden. Ik ben erg benieuwd hoe je dat hebt gedaan en wat het jou tot tot nu toe heeft gebracht? Liefs Marian

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond