Over je grenzen heen gaan: zo voorkom je dat je over je eigen grenzen heen gaat

geplaatst op
over je grenzen heen gaan

Over je grenzen heen gaan kost je iedere keer weer veel te veel. Het kost je bijvoorbeeld altijd te veel energie en je goede humeur. Vaak baal je achteraf ook nog van jezelf, want je weet allang dat je je niet lekker voelt als je over je grenzen heen gaat. Toch doe je het iedere keer weer. Hoe kun je hier verandering in brengen?

Over je grenzen heen gaan: zo voorkom je het

Het allerbelangrijkste is dat je gaat herkennen waar jou grenzen liggen en hoe je het voelt dat je een grens van jezelf nadert.

De meeste mensen voelen dit in hun lichaam. Ze voelen een weerstand die zich uit als een druk op de maag of een pijn in de buik. Daarnaast worden ze vaak onrustig en voelen ze een druk op hun keel. Veel mensen voelen dit niet eens bewust meer, omdat ze dit al zolang negeren.
Dat maakt het zo belangrijk dat je hier weer op gaat letten en dit weer gaat voelen. Let ook maar op je eigen innerlijke stem die stiekem kenbaar maakt dat je ergens totaal geen zin in hebt.

Zodra je hier weer meer op gaat letten, kun je ook weer stappen ondernemen om je grenzen op tijd aan te geven. Dit is soms ook heel lastig, maar het wordt wel makkelijker met deze 2 tips:

1. Oefen met ‘nee’ zeggen

Ga voor de spiegel staan en zeg maar eens hardop ‘nee’. Eerst zal het misschien heel onwennig zijn, maar het zal steeds makkelijker worden.
Zo raak je eraan gewend om jezelf nee te horen en te voelen zeggen. Dat maakt het een stuk makkelijker om je grenzen aan te geven op de momenten die er echt toe doen.

Als je van jezelf een aantal situaties kent waarbij je meestal over je grenzen heen gaat, dan kun je wat je dan zou willen zeggen ook op deze manier oefenen.

Wil je meer tips over het omgaan met mensen die over je grenzen heen gaan? Dan is het artikel omgaan met vervelende mensen misschien iets voor jou.

2. Plan voor jezelf alvast koffiepauzes in

Het zijn helaas niet alleen andere mensen die over je grenzen heen gaan. Jij bent het vaak ook zelf. Je doet net even wat extra’s en neemt niet op tijd je rust.
Dit kun je al een stuk makkelijker voorkomen door je eigen rustpunten en pauzes letterlijk in je agenda te zetten. Als je niks met een agenda hebt, kun je het ook op de dag zelf doen door de wekker van je mobiel te zetten.

Heb jij nog meer tips over het aangeven van je grenzen? Deel ze dan met ons, zodat we er allemaal van kunnen leren.

 

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond